Mahler i Katarina

Om musiken

Medverkande

Repetition

 

Orkestern Filialen riktar sig till den skicklige amatören eller musikstudenten men vi har även förmånen att få ha vissa yrkesmusiker med oss. Den typiske medlemmen är en kvalificerad amatör som i valet mellan att bli musiker och ett annat yrke, valde en civil karriär. Orkestern har ingen fast sammansättning, utan skräddarsys beroende på repertoar, lokal eller andra krav. Vi framför alltifrån småskaliga wienklassicistiska verk till stora 1900-tals symfonier. Numerären, i kombination med medlemmarnas kompetens gör att vi huvudsakligen spelar musik med krav på en högromantisk till senromantisk orkester och med en relativt sett hög svårighets-grad. Tyngdpunkten ligger på musik komponerad mellan 1840- och I 950-tal. Vi är samtidigt väl inarbetade i den klassiska repertoaren och då inte minst i oratorier, rekviem och andra verk 101' kör, solister och orkester. 

 

Orkestern Filialen ger varje år omkring 6 konserter, Projektformen ställer stora krav på den enskilde musikerns deltagande, där grundprincipen är medverkan vid alla repetitioner. Vi repeterar alltså med fullständig orkester - en omständighet som lockar personer som normalt inte vill spela i veckovis repeterande orkestrar. Normalt avsätter vi ett antal vardagskvällar och en långhelg till repetitioner inför våra egen producerade konserter. Noter levereras i god tid före repetitionsstart och varje musiker har sedan ett antal veckor på sig för enskild övning och förutsätts komma väl instuderad till den första gemensamma repetitionen. Våra spelningar med externa uppdragsgivare läggs upp efter likartade förutsättningar, men har normalt sett färre repetitionstillfällen och oftast även kortare förberedelsetid. 

 

Erika Sunnegårdh har framträtt på scener som Metropolitan Opera i New York, Gran Teatre del Liceu i Barcelona, Oper Frankfurt, Deutsche Oper i Berlin, Wiener Staatsoper, Teatro Communale i Bologna, Bayerische Staatsoper i Munchen, Glyndebourne, Grand Theåre du Geneve och Kungliga Operan i Stockholm i roller som Turandot, Tosca, Salome, Chrysothemis (Elektra), Leonore (Fidelio), Abigaille (Nabucco) och Senta (Den flygande holländaren). Under innevarande säsong har hon sjungit Salorne i Tokyo, rolldebuterat som Jenufa på Malmö Opera och kommer härnäst att sjunga Senta på operan i Köln. Konsertrepertoaren innefattar, förutom Mahlers 8:a, verk som Beethovens 9:a, Verdis Requiem, Zemlinskys Lyriska Symfoni och Rossinis Stabat Mater. Som en hängiven kammarmusiker framträder Erika Sunnegårdh gärna med musik ur såväl den svenska och tyska, som den amerikanska sångskatten. Med karisma och engagemang bidrar hon aktivt till att sprida klassisk musik till en bredare publik. 

 

Hillevi MartinpeIto är hovsångerska och internationellt en av våra mest uppskattade svenska sångare inom Mozartfacket, med roller som Pamina, Fiordiligi, Donna Anna, Elettra, Vitellia, Grevinnan. Hennes omfattande repertoar inkluderar även roller som Aida, Elisabeth (Don Carlos), Alice (Falstaff) och Leonore (Fidelio). Konsertrepertoaren är också den stor och Hillevi Martinpelto framträder med dirigenter som John E Gardiner, Rene Jacobs, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Simon Rattle, Jeffrey Tate, Frans Bruggen, Charles Mackerras, James Conlon och Roger Norrington. Denna vår är Hillevi Martinpelto aktuell som Lisa i Spader dam på Kungliga Operan, en kritikerrosad uppsättning hon var med i 2009 och som nu sätts upp igen. 

 

Hanna Fritzson, sopran, har sin musikaliska bakgrund i Katarinakörerna. Hon är utbildad på Operastudio 67 i Stockholm. Hon har gjort roller som Ofelia i "Gycklarnas Hamlet" av T. Jennefelt, Dorabella i "Cosi fan tutte" av Mozart och Allison i "The wandering scholar" av Gustav Holst, och har medverkat i flera projekt där sakrala oratorier och passioner framförts musikdramatiskt. Hanna uppträder ofta i konsertsammanhang och har en stor repertoarbredd, allt från gregoriansk sång till uruppföranden av nykomponerad musik. 

 

Marianne Eklöf ingår i den fasta ensemblen vid Kungliga Operan i Stockholm. Under denna säsong sjunger hon bl a Clarion i Capriccio, Mme de Croissy i Karmelitsystrarna och Klytaimnestra i Elektra. Exempel på andra roller hon sjungit är Marcellina i Figaros Bröllop, Naomi i Batseba (en roll som Sven-David Sandström skrev speciellt för henne), Herodias i Salorne och Octavian i Rosenkavaljeren. Flera Wagnerkvinnor ingår också i roller som Marianne gestaltat, t ex Ortrud i Lohengrin, Venus i Tannhäuser, Mary i Den flygande holländaren, Altrösten i Parsifal, Brangäne i Tristan och Isolde och Rossweise i Valkyrian. Marianne Eklöf är också en mycket uppskattad konsertsångerska, hon har en bred repertoar av svensk, spansk och fransk musik och uppträder gärna med sånger av Wolf, Brahms, Schubert, Schumann. 

 

Hovsångerska Ingrid Tobiasson är född i Stockholm och har studerat på Operahögskolan i huvudstaden. Ingrid Tobiasson anställdes på Kungliga Operan 1988, där hon har sjungit ett stort antal roller, bland andra Carmen, en kritikerrosad Elisabetta i Donizettis Maria Stuarda - även med gästspel på Teatro de la Maestranza i Sevilla, Omega i Backanterna av Börtz, Portvakterskan i Ett drömspel av Lidholm, Santuzza i På Sicilien, Ortrud i Lohengrin, Amneris i Aida, Kundry i Parsifal, Azucena i Trubaduren, Mrs Quickly i Falstaff samt Grevinnan i Spader Dam. I januari 1998 sjöng hon också Adalgisa i gästspel på Deutsche Oper i Berlin. Ingrid har haft stora framgångar som Klytemnestra i Elektra och Eboli i Don Carlos på Kungl. Operan.Ingrid Tobiasson är en ofta sedd gäst hos de ledande orkestrarna i Skandinavien och Finland och hon sjunger de flesta alt- och mezzosopran partierna från Händels "Messias" till Mahlers "De tusendes symfoni" och samtida musik. I december 2000 utnämndes Ingrid Tobiasson till Hovsångerska. Bland Ingrid Tobiassons aktuella engagemang finns Grevinnan i Spader Dam på Kungliga Operan i Stockholm, Mahlers Symfoni nr. 8 i Katarina Kyrka, Beethovens 9:a i Stockholms Konserthus samt Bianca i Brittens opera The Rape of Lucretia i Vattnäs Konsertlada sommaren 2012. 

 

Carl Unander-Scharin är parallellt verksam som kompositör och som operasångare, knuten till Kungliga Operan och Folkoperan. Han är specialiserad på höga lyriska tenorpartier, bland de 50-tal roller han har kreerat, finns Tamino, Ferrando, Don Ottavio, Almaviva, Raoul de Gardefeu, Gonzalve, Nadir samt Bachs evangelistpartier. Parallellt med sin omfattande verksamhet som sångare, är Carl en av landets mest etablerade tonsättare och har skrivit 8 uppmärksammade operor, bland annat Tokfursten, Hummelhonung, Loranga, Sömnkliniken, och The Crystal Cabinet - därtill musik till TV, film, dansföreställningar. körverk, två oratorier samt interaktiva verk (Opera Mecatronica). Carl har studerat vid Adolf Fredrik Musikklasser, Musikhögskolan i Stockholm och Operahögskolan i Stockholm. Carl är från hösten 2011 Gästprofessor vid Operahögskolan, samt genomför i samarbete mellan Operahögskolan och KTH forskningsprojektet Extending Opera. Under 20 Il arbetar Carl bla med operan The Elephant Man, ett beställningsverk från NorrlandsOperan. 

 

Andreas Franzen debuterade under våren 2011 på Kungliga Operan som Figaro i Figaros bröllop och senare under samma säsong även på Värmlandsoperan som Fasolt i Wagners Ring. Med sin lyriskt vackra bas-barytonröst och intressanta mörka timbre har han en musikalisk spännvidd från Mozart till Wagner. Andreas Franzen är född och uppvuxen i Stockholm och tog under våren 2010 sin masterexamen vid Operahögskolan i Stockholm. Han är även utbildad inom komposition vid konservatoriet i Århus, Danmark och dirigering vid Musikhögskolan Stockholm. Han har genom åren tilldelats flera stipendier och utmärkelser. Bland de senaste kan särskilt nämnas Svenska Wagner-sällskapets Bayreuth-Stipendium, Musikaliska Akademiens nationella stipendium och Drottningholmsteaterns Vänners stipendium. 

 

Ulf Lundmark ersätter Marcus Jupither p.g.a. sjukdom Född och uppvuxen i Piteå. Efter högskolestudier i Stockholm verksam där som frilansare. Debuterade som Papagene i Trollflöjten (Mozart) på Folkoperan 1986 där han sedan har sjungit en stor mängd roller, nu senast i titelrollen i Rigoletto (Verdi). Ulf har även deltagit i Folkoperans turneer i bl a Jerusalem, New York, Riga, Lissabon och Brighton. Har varit engagerad vid Kungliga Operan, Drottningholmsteatern, Confidencen, Piteå Kammaropera, Norrlandsoperan, Läckö Slottsopera, Riksteatern, SMDE, Södertäljeoperan m fl. Han är även en flitigt engagerad konselisångare över hela landet, med såväl kyrkomusik och nutida musik som Lieder på programmet. 

 

 

Mahlers 8:e symfoni

 

affe-mahler8-120310.jpg

 

 

m8_4.jpg

 

Kyrkans Tidning 2012-03-08

Bettie Page

 
stäng